siti's FotoPage

By: siti mariam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 16-Mar-2009 03:02 Email | Share | Bookmark
KUIH

 
 
 
Kali ni kuih simple-simple aje di hujung minggu yang tak berapa besttt Karipap tuh doh dia ala-ala macam kulit pai,gebu-gebu gituh.. Mariam tak berapa suke karipap yang kulit keras,jadi lebih gemar yang ala-ala kulit yang gebu.Onde-onde tuh buat untuk minum petang semalam,3 hero tidur,jadi godek-godek la kuih nih,tak sempat nak habis si hero kecik tuh bangun nasib baik ler tinggal skit je lagih nak gentel..Paratha pisang tu pulak untuk bf je...bf orang malas...



Resepi

-2 cawan tepung pulut
-1 sudu teh air kapur
-3-4 helai daun pandan (air pandan)
-Gula melaka (potong dadu)
-Kelapa putih
-Pewarna hijau (option)

Cara-cara

-Tepung dicampur dengan air kapur dan air pandan sedikit-sedikit hingga menjadi doh.
-Rebus air hingga mendidih,kemudian gentel adunan dengan gula melaka sebesar biji guli.Pastikan api tidak terlalu besar supaya gula melaka betul2 cair.Angkat setelah onde2 timbul.
-Gaul bersama kelapa yang dicampur secubit garam.



Resepi (Ma)

-500 gm tepung gandum
-250 gm mentega (mariam guna buttercup)
-Secubit garam
-Air secukupnya

Cara-cara

-Tepung,garam dan butter gaul hingga jadi breadcrumb.Kemudian masukkan air sedikit-sedikit.
-Uli hingga menjadi doh
-Kemudian canai dan masukkan inti dan klim.
*resepi inti tak payah ye..



Resepi

-1 Roti paratha
-1 biji pisang
-Minyak untuk canai

Cara-cara

-Canai hingga nipis dan letakkan di atas pan,potong pisang nipis-nipis kemudian lipat.


Quote:
Alang- alang bak inti tu skit kt klong boleh...hihihi senang je ler biler inti dah siap...klong bab inti yang malas nak buat...

Kak nur- jemput makan kak nur...time mariam buat onde2 nih tgh hujan...sedap gak pekena ngan air kopi o..

Zaiy- kak zaiy nih lawak la...hahaha jari mariam nih kuat mencubit,tak lemah lembut pon......jari2 nih kasor jer..hihihi kalu jual ader ke org nk beli kak zaiy...

Nurul- dok umah x de kijer sgt akak kuuu... tu pon simple2 aje.. jgn dok puji cam tuh kak... kombanggg semangkuk nnt..

Cik tie- hahaha...timer kacheehh... sempoi2 je aunt kuuu...

Rinna-kak rinna,mariam beli yg ready made jeee...senang kijerrr.. garing2 sedapppp

Meego- boleh je abg mie...kiter tukor ngan stoberiii.. iisshhhh..ni rahsia aper nih...nakkkkk tahu jugakkkk..

K.amal- mariam pon doa mcm tu gak kak jom makan kak amal...

K.Rus-Waalaikumsalam ... terima kasih sbb kak rus sudi singgah sini... nih pon first time mariam bubuh pisang dlm paratha...biasa buat murtabak dengan roti telur je...




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net