siti's FotoPage

By: siti mariam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 17-Feb-2009 00:08 Email | Share | Bookmark
TAG DAN IKAN

 
 
 
 
Diadaptasi dari paru goreng berlada majalah rasa. Ikan keli ni my mum yang bela dekat bendang. Ma sleeping partner je .. Antara ikan kegemaran mariam,tapi kalu masak kepala mesti dipotong sebab tak suke tengok kepala dia yang macam si yang menjala tuh



Resepi. (Majalah Rasa Disember 2008)

Bahan-bahan:

-Ikan keli 2 ekor
-1/2 sudu the serbuk kunyit
-300 ml minyak masak
-1 sudu the belacan (mariam tak letak)
-4 sudu besar cili kering (kisar)
-2 sudu besar sos tiram
-Garam
-Gula
-1 biji bawang besar-dihiris bulat
-1 keping asam

Bahan kisar:

-5 biji cili kering (mariam buang biji)
-3 ulas bawang merah
-2 ulas bawang putih
-3 cm halia

Cara-cara
-Ikan dibersihkan dan digaul dengan serbuk kunyit dan sos tiram.Perap seketika (saya perap 15 minit je)
-Goreng hingga masak dan ketepikan.
-Tumis bahan kisar hingga masak,kemudian masuk garam,gula,asam dan bawang besar.
-Kemudian masukkan ikan atau terus curah sambal ke atas ikan.




RESEPI (Ma)

Bahan-bahan:

-2 batang serai
-2 cm halia
-3-4 ulas bawang merah
-2 ulas bawang putih
-3 biji badam
-1 sudu kecil kas-kas
-Garam
-Gula
-Santan
-3 sudu besar cili kering kisar (mariam tak letak,kalau nak kuah merah boleh la letak)

Cara-cara:

-Kisar serai,bawang putih,bawang merah,badam,halia.
-Kemudian masukkan di dalam periuk dan kacau hingga naik bau.kemudian masukkan santan dan kas-kas,diikuti garam dan gula.Kacau sehingga kuah pekat.
-Bolehla dicurah di atas ikan yang telah dibakar.


Ni tag dari Kak Zaiy Dubai…Terima kasih ye akak,cayanggg akak …Tahniah Kak Zaiy, semoga Allah S.W.T permudahkan segala urusan akak

::Rules::
Go to your photos folder in your computer.Go to the 6th folder of photos.Go to the 6th picture in that folder.Put the picture on your blog and description of it.Invite six friends to join the challenge.Link them in your blog and let them know they have been challenged.



-Gambar nih dari folder SYAFIY&SIDQIY 2007
-Masa nih mariam dalam pantang,baru 5 hari… first day puasa.
-Si abang sedang tunggu si adik tido…





Nila gambar tuan rumahnye...

Quote:
Jasmeen- Tomeyyy...hahhahhaa biasa2 je kak meen.. sama la kak,mariam pon suke makan bakar cicah air asam... kali nih tukor menu kejap..

Madiha- biasa2 je la kak madiha..tak tomeyy mana pon.. mariam pon bile masuk 20an je baru belajo makan ikan2 macam nih..tak semua jugak boleh makan.. macam ikan patin dan belut tak penah lagi rasa.... .Mak mariam pon jarang beli ikan2 macam nih

Nurul- tuan tanah tak le tomei sangat kak nurul..biasa2 je... selalu letak gambor menu2 je sebab gambor sendiri malu nak letak...heheheh

Zaiy- jangan puji lobih2 kak zaiy...nanti kombang macam kombang semangkok tu karang... biasa2 je kak zaiy memang pon kalu kat kedai mariam pon tutup sebelah mata je..buat2 tak nampak,ataupun patahkan terus kepalanye... isi dia lembut dan lomak2 gituh... Kalu mariam beli kat kedai,mariam suh dia siang dan potong kepala sekali..balik cuma cuci perut dan basuh dengan asam je lah...

Zai- biasa2 je kak zai..tak tomeyy mana pon... betul tu kak,kalu kiter sorang je makan memang malas nak masak..tapi kalu kiter tak makan tapi anak2 dan hubby makan kiter mesti masak kan kak..

Jeff- aaaa..jawab tag sambil selit ikan..hehehe...sebab dah lama x update pasal makan2 nih..hehehe

Sitione- mariam dulu pon tak minat makan ikan mcm nih...bila makin tua nih baru belaja makan ikan2 macam nih...




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net