siti's FotoPage

By: siti mariam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 19-Sep-2008 02:23 Email | Share | Bookmark
Biskut Rayee..

 
BISKUT SARANG SEMUT
KEK GULA HANGUS
KAD RAYA
KAD RAYA


Kalau x ader acuan marukku boleh tengok cara kak liza buat http://hanieliza.fotopages.com/?entry=901155



BISKUT SARANG SEMUT

(Resepi Kak Liza)

Bahan
250 gm butter
100 gm gula halus
350 gm tepung gandum.....]
100 gm tepung jagung.......] di ayak
1 biji kuning telur
1 s/teh esen vanilla

hiasan
Sedikit coklat rice
sedikit manik gula kecil(warna-warni)
secukupnya paper-cup kecil

Cara
1. Pukul kembang butter dan gula.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata.
3. Masukkan tepung dan gaul rata.
4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup. (Mariam guna acuan
marukku)
5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
6. Bakar dalam oven dgn suhu 180’C sampai masak (anggaran 15 minit).
7. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.



Resepi (My Resepi)

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
4 biji telur
2 sudu besar mentega
2 sudu kecil soda bikarbonat

-Masak gula hingga perang (jangan sampai coklat pekat, nanti pahit)/ 3/4 gula hancur...
-Masukkan air panas (hati-hati kerana gula akan meruap, kalau boleh guna periuk yg besar sedikit)
-Kacau sehingga gula cair, kemudian masukkan mentega. Kemudian ketepikan biarkan dia sejuk
-Pukul telur sehingga kembang, kemudian masukkan susu pekat
-Kemudian masukkan tepung dan soda bikarbonat
-Masukkan air gula yang sudah sejuk tadi
-Perap 3-4 jam sebelum dibakar
-Bakar pada suhu 160'c-180'c selama 1 jam

*Mariam kurangkan 1 sudu besar susu, sbb kalu 1 cawan penuh manis skit..

Kali ni letak sejenis biskut raye yang dah tinggal separuh balang.. Syafiy hari-hari dok mintak nak makan ...tak sampai hati nak sorok... Nampak gayanya kena buat lagila biskut sarang semut nih..Ambik resepi dari kak liza, memang sedap dan senang nak buat..Biskut la paling malas mariam nak buat sbb lambat nak siap dan kena teliti..kalau buat lebih kureng jee, nanti x cantik...Nanti kalu my mom tgk dia kata tak ader seni.. .Penat buat benda alah ni..yelah sambil buat sambil dok dokong si kecik nih..adoiii ..mmg makan masala nak siap..Zaman dok merantau dolu tak apala husben rajin menolong... sekarang ni nak tolong tengok pon tak sempat..
Husben tanye nak beli ke biskut raye..so biler dok pikir2 balik baik buat...kalu tidak tak guna dok rumah sesaje2.. Sebenarnye biskut ni permintaan dari adik bongsu, tapi raye tahun ni tak balik kelantan so tak tahu macam mana nak bagi kat dia ..tak apala adik..nnt buat lain kali ye.. sebenarnye bukan sedih tak dapat bagi biskut kat dia...tapi sedih tak dapat balik beraya kat sana.. Cover line pulak... Okla nanti n3 lain letak biskut lain pulak..




KAD RAYA DARI ZIRA YANG RAJIN MASAK (pissttt..biler nak raye berdua... )...THANK YOU VERY MUCHHH...



TERIMA KASIH KAK ZAIY...(biler dengar takbir raye jangan sedih2 tau ...bile nk balik raye kt sini?? )
Quote:

Fith- Sekarang ni tak tahu lagi boleh balik beraya kt sana ke tak tp buat masa skrg x de date yg sesuai lg Rafiqh pon suke main masak2 ye.. nnt thn depan boleh la tolong mama buat biskut raye ye...

Jasmeen- kak meen reka la resepi guna tepung kastad ..kalu sodappp boleh copy resepi dr akak pulakkk..

Puteri Norashikin -Akak cubala..sbb resepi ni mariam ambik dari myresepi...

Zira- betul tu, senang guna benda alah ni.. timer kaseh kad raye tu zira..

Meorjay- betul tu bro meor..tp mariam buat biskut yg sempoi2 je...

Zaiy- mmg pon kak zaiy...bile dh nak habis dia ketat skit nak pusing..sampai berpusing tangan nih.. ...tak de petua la kak zaiy, ni pun first time buat ikut resepi kak liza...

Alang- kalu lubang skit mungkin soda tak berapa cukup...ataupon telur tak berapa kembang...ataupon perap x berapa lama....issshhh byk atau nih.. klong pon pernah jugak buat tak jadi..

Dapurimpian@k.zai - kak zai tryla buat..sbb senang... mariam biskut sonang2 bulehla buat..kalu yg susah tu kirim salam je lah...

Big Mamma Bukhari aka T - Waalaikumsalam,Kak t.... raye thn ni kat kedah... :-)nnt kak t pindah ke utara la pulak ke..

Cikolong -nnt cubala , terima kaseh sbb sudi jenguk2 kat fp nih...

Meego- Abg mie, kalu nak makan mariam buat, jemputla datang rumah..

Jeff- abg jeff, mariam baru buat sejenis je..mmg dh makin terasa bahang nak raye...sbb dlm tv dh kuar iklan raye..

Zai-kulim- oooo..kira murahla mcm tu..sbb kuih skrg mahal.. mengidam nak makan ye..

Shariza- kak, mariam dok penang, tp raye balik kedah...jemput la datang beraya kat rumah..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net