Want your
own Fotopage?






 
siti's FotoPage

By: siti mariam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 4-Aug-2008 01:53 Email | Share | Bookmark
LAI..LAI...LAICI KANG...PAU...PAUUUU

LAICI KANG
PAU
 



RESEPI

-Kembang semangkuk
-Barli
-Nata de coco
-Cincau
-Kurma merah
-Halwa kundur
-Lotus seed (biji teratai)
-Buah kundur
-Buah kabung
-Getah anggur
-Mata kucing kering
-Buah Longan
-Buah Laici
-Cendawan putih
-Agar-agar

-Kembang semangkuk rendam dalam air..lepas kembang buang kulit dan bijinya...lepas tu letak gula secukupnya...
-Cendawan putih direndam...(mariam rendam air panas , air biasa pun boleh)
-Barli, kurma merah,mata kucing kering dimasak dan letak gula secukup rasa..


Kali ni pencuci mulut pulak...atau nama lain pencuci perut... ...ni buat semalam,lepas pergi memborong kat giant ....laici kang ni banyak jugak yg kurang..mcm getah anggur,lotus seed (tak buh, sebab mariam dan husben x makan), buah kabung (tak jumpa cari... )...ada kat setengah kedai dia buh telur puyuh...x pernah lagi cuba...kalu mkn kat kedai diaorg banyak letak agar2+ ais byk2..benda lain hampehh.. buat sendiri lagi puas hati..bole letak ape2 je yg kiter nak..


PAU







RESEPI (JASMEEN)

-500 gm Tepung Pau
-2 sdt Baking powder
-260 gm air suam
-1/2 peket instant yis (mauripan) or 6gm
-7 sdb gula halus
-3 sdb shortening / lemak sayur


- Campurkan tepung & baking powder (gaul rata)
- Bancuh yis & gula dgn air suam, kacau sehingga gula larut
- Masukkan air kedlm tepung & uli sehingga licin..(lembik adunan lbh krg spt adunan roti canai, klu rasa keras, leh tmbh air)
- Masukkan lemak sayur, uli lg sehingga licin..
- Tutup dgn kain, biarkan naik sekali ganda..(teman msukkan dlm oven, set low temp about 30 min)-shortcut step..hehehe..
- Bila dah naik..tumbuk2 utk keluarkan angin..dan bentukkan bulat2 kecil..
- Masukkan inti kegemaran..dah biarkan 10 min sblm dikukus..
- Kukus selama 10 min dgn api yg kuat (jgn lama2)
**Pastikan pengukus dipanaskan terlebih dahulu & balut penutup kukus dgn kain..

Ni resepi mariam ambik dari fotopage kak Jasmeen...sorrii ye kak copy and paste je resepi
masa masak kacang tu ingat ke skit je..lepas masak, haaaa ambik...2 bekas..jenuhla nak makan
Mariam buat petang semalam tuk minum petang...husben kata dah sodap..tapi dia komen tang kacang tu..dia kata kenapa skit je letak kacang...laaa...mariam kata dh banyak dah..nnt kalu letak overdose nnt tembus pulak...tp setahu mariam husben kureng skit makan kalu inti kacang ni...tp kenapa smlm dia suh letak banyak2... kacang tu sedap kot..... angkat bakula pulakkk...apa2 pun tq kak jasmeen sbb pau ni lembut sampai ke malam...



Quote:
Jasmeen- kak jasmeen tq sbb bg 10 bintang tu ...kalu zaman sek rendah dulu paling banyak pon cikgu bg 3 je bintang...cayala....

Ida isk- akak...mariam buh harta karun banyak2...senang skit nnt perut tak nyanyi lagu dangdut dah...

Maylieque- oooo..patutla mcm nampak 2 org..hehehe...anak akak panggil nama mcm lakihang je bunyinye... ...anak mariam panggil kang2...

Zaiy- kak zaiy...mmg virus tu dah sampai kat mariam lepas tgk shima punyee....pau kak jasmeen tu uli pakai tangan je....biar keluar urat tangan skit... ..mariam dengar org citer kalu cina punya laicikang dia letak telur puyuh...oooo..ingat ke water bus tu naik berjam2...

Pemancing ikan- aaa..lain tmpt lain namanye...apa2 pon rasenye lebih kurang sama je...jom makan..

Ati- kak t, sama2...tq jugak sbb sudi jenguk2 mariam punya friendster dan fp....mariam bukan pandai sangat pon...kata org putehhh just try and error...cuma mariam ada minat dlm bidang ni...yg penting dalam fp ni banyak membantu....

Zira- ni feberet akak ye...jom makan ...mmg pau kak jasmeen gebusss...mcm org nye kot...hehehe...sorriii kak minn ngumpat skit....

Adyani- ad mmg syok pon makan time cuaca panas kat jepun tuh...bile ad nak kongsi2 resepi...kalu ad buat mesti gempak nye...jom la join...acik x sabar nak tgk ni...ka ad dah ada blog lain...kalu ada cheq nak tengokk...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net